Hybride werken
De grootste paradigma shift in kantoorwerk heeft inmiddels plaatsgevonden. We zijn het echt anders gaan doen, we hebben geleerd van de Corona crisis. We zijn los gekomen van het verleden, we werken hybride! Kantoor is de ontmoetingsplek, thuis is voor focuswerk: het beste van twee werelden. Echter wat betekent dat voor de werk-privé balans en de grenzen tussen werk en privé leven? Onze werkwijze is niet nog niet veranderd, we werken nog synchroon (real-time en onmiddellijk). Terwijl de huidige tijd vraagt om een andere aanpak, namelijk asynchroon: optimaal samenwerken, iedereen zijn eigen ritme en werktijden. Aanwezigheid is niet gelijk aan productiviteit. Welke stappen zijn mogelijk en hoe kunnen we dat aanpakken, prettig hybride werken en een goede werk-privé balans? Klik hier voor de toolkit specifiek voor werk-privé balans en hybride werken en klik hier voor wrap-up van de workshop/mini congres op die op 24 januari plaatsvond.
Het belang van een goede werk-privé balans en grensbewaking tussen werk en privéleven
“Wonen en werken is een geheel geworden, er is geen grens meer”, dat is een van de nadelen m.b.t het hybride werken. Ellen Kossek (professor aan Purdue University’s Krannert School of Management ) deed jaren geleden al onderzoek de grenzen tussen werk en privé. Ze heeft het over work life integrators en work life separators.
Work life separators zijn mensen die het prettig vinden werk en privé wat betreft om plaats en tijd gescheiden te houden. Een tip voor hen is om ‘ochtends en ’s avond de reistijd (die nu verdwenen is door het thuiswerken) te gebruiken om een wandeling te maken en dan terug te komen met een leeg hoofd in huis dat dan “kantoor” is geworden. En dat bij het einde van de werkdag weer te doen, dan wordt het “kantoor” weer “huis”. Om vooral zakelijke kleding aan te trekken in plaats van je jogging broek, je desktop of laptop na werktijd ook echt te sluiten en niet te lunchen achter je PC.
Work life integrators vinden het van nature prettige om werk en privé door elkaar heen te laten lopen, tussen door een was te doen, boodschap of tussen door even te sporten. Het grote nadeel is dat er geen grenzen zijn en de werkdag dus ook echt heel lang is, met alle gevolgen voor wat betreft vitaliteit en werk prive balans (met name voor de andere gezinsleden als die er zijn natuurlijk). Met welke bril kijk jij?
Altijd “aan staan”, onze manier van samenwerken moet veranderen, van synchroon naar asynchroon
Onze werkwijze is niet nog niet veranderd, we werken nog synchroon (real-time en onmiddellijk). Terwijl de huidige tijd vraagt om een andere aanpak, namelijk asynchroon: optimaal samenwerken, iedereen zijn eigen ritme en werktijden. Aanwezigheid is niet gelijk aan productiviteit. Welke stappen zijn mogelijk en hoe kunnen we dat aanpakken, prettig hybride werken? En vooral voor een passende werk-privé balans.
Nationale week van de werkprivé balans van 22 tot 26 januari 2024!
In dialoog met elkaar over hybride werken en werk-privé balans, een dag zonder taboes en vol inspiratie
Er is nog niet genoeg wetenschappelijk onderzoek gedaan naar hybride werken en de effecten op werk-privé balans om definitieve conclusies te kunnen trekken. Er zijn wel enkele studies die suggereren dat hybride werken een positief effect kan hebben op de werk-privé balans. Zo kan het bijvoorbeeld zorgen voor meer flexibiliteit, waardoor medewerkers hun werktijden beter kunnen aanpassen aan hun privéleven. Daarnaast kan het verminderen van woon-werkverkeer zorgen voor minder stress en meer tijd voor andere activiteiten. Echter, er zijn ook zorgen dat hybride werken kan leiden tot een verhoogde verwachting van bereikbaarheid buiten werktijden, wat de werk-privé balans juist negatief kan beïnvloeden. Daarnaast kan hybride werken ook zorgen voor een gebrek aan sociale interactie en verminderde samenwerking tussen collega’s.
In dialoog met elkaar is daarom essentieel, wat verwachten wel en wat verwachten we niet. O.a. deze praatplaat kan helpen het echte gesprek aan te gaan over hybride SAMENwerken 2.0