Ik gun iedereen oprechte aandacht in 2024, voorkom quiet firing
Oprechte aandacht, geven en krijgen. dat gun ik iedereen in 2024. Burn-out is niet het gevolg van té hard werken, maar van een gebrek aan autonomie en waardering op het werk, geeft de Vlaamse psycholoog Paul Verhaeghe aan in een prachtig interview op de Belgische TV
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/09/28/paul-verhaeghe-da/
Het is belangrijk voor leidinggevenden om aandacht te geven aan hun werknemers, omdat dit kan bijdragen aan een positief werkklimaat en de productiviteit van de organisatie. Wanneer werknemers het gevoel hebben dat ze gezien en gehoord worden door hun leidinggevende, zullen ze zich meer betrokken voelen bij het bedrijf en gemotiveerder zijn om hun werk goed te doen. Een leidinggevende die aandacht geeft aan zijn werknemers laat zien dat hij of zij om hen geeft en geïnteresseerd is in hun welzijn. Dit leidt tot een grotere tevredenheid onder werknemers en een lagere werknemersturnover. Daarnaast kan aandacht voor werknemers ook helpen om problemen op te sporen en op te lossen voordat ze uit de hand lopen. Als leidinggevenden regelmatig communiceren met hun werknemers en luisteren naar hun zorgen en suggesties, kunnen ze snel actie ondernemen om eventuele problemen op te lossen. Dit kan leiden tot een efficiëntere werking van het bedrijf en een grotere tevredenheid van zowel werknemers als klanten.
De werkelijkheid is helaas weerbarstig
Helaas moet ik constateren dat de werkelijkheid anders is, logisch ook anders zou het percentage werknemers met stressklachten en burn-out ook niet zo hoog zijn. terugdenkend aan de mensen die ik afgelopen gecoacht heb, viel me steeds meer op dat het beeld dat de leidinggevende van iemand heeft, vaak helemaal niet strookt met de werkelijkheid. Na een paar gesprekken zie je iemand opbloeien en komt het echter verhaal eruit, wat er speelt en waarom iemand in de ogen van de leidinggevende niet goed functioneert. Uiteraard vind ik het met mijn team prachtig om mensen te coachen, maar als ik heel eerlijk ben, dan is het vaak overbodig, als de leidinggevende echte oprechte aandacht had gehad, echt de tijd had genomen. Live gesprekken, zonder afleiding door de smartphone “sorry dit is een belangrijk telefoontje, die moet ik even opnemen”, wordt er dan gezegd, het echte gesprek komt zo niet op gang en nog erger, de tijd die is ingepland, jajaja 30 minuten `zijn al weer voorbij.
Maak van aandacht geven een voornemen voor 2024
Heel simpel, maak je team tot topprioriteit, zorg dat je echte oprechte aandacht hebt, met je hoofd maar vooral met je hart. Vraag wat er speelt en wat iemand nodig heeft. In de serie New Amsterdam vraagt de ziekenhuis directeur standaard: How can I help?
Een simpele maar zo krachtige vraag, gevolgd door stilte. Kortom het is belangrijk voor leidinggevenden om aandacht te geven aan hun werknemers om een positief werkklimaat te creëren, de productiviteit te verhogen en problemen op te lossen voordat ze uit de hand lopen. Dit kan bijdragen aan het succes van de organisatie en vooral het het welzijn van zowel werknemers als klanten. En voorkomt “quiet firing”
Quiet quitting describes the psychological withdrawal of an employee from their organization, resulting from not being engaged at work or having a poor work-life balance. The employee does not actually leave the organization, but they’re no longer giving their best efforts.
Quiet firing describes how managers fail to adequately provide coaching, support and career development to an employee, which results in pushing the employee out of an organization.
Maak van Blue Monday een Happy Monday
Begin nu, zet het boven aan de agenda, maak van Blue Monday een Happy Monday, gebruik die hele dag voor oprechte aandacht. Of wil je het nog leuker maken, maak er dan een inspiratie dag van, die wij op een inspirerende manier kunnen verzorgen: meer werkplezier, fluitensnaar je werk en weer fluitend naar huis.
Plan de agenda VOL met echte aandacht, zonder storende smartphones of andere beeldschermen.
Hierbij nog een aantal concrete tips voor echte verbinding
Annemie Webers
directeur Career & Live, ACT-, stress-, en executive coach